Putera Agama Pilihanku

Dulu hati ini terasa sunyi sepi 
Dulu juga jiwa ini terasa kosong tidak berisi 
Masa itulah yang telah memunculkan satu rasa 
Cinta yang tiba-tiba menyelinap masuk di kamar hati 
Rindu juga tiba-tiba menjelma jauh di sudut hati 
Semuanya datang bagaikan satu mimpi yang tak pasti 
Mengapa?? 

Ya Rabbana, 
Mengapa perasaan ini tiba-tiba hadir 
Dikala aku sedang mencari-cari cintaMu 
Mengapa rindu ini harus ada 
Saat hatiku sedang cuba untuk merindui syahid di jalanMu 
Mengapa mesti aku berharap pada cinta yang tak pasti 
Sedangkan Kau harapan yang patut aku sandarkan..
Ya Rahim,

Aku sedar siapa diriku ini

Aku hanyalah hambaMu yang hina dengan longgokan dosa 
Hari-hariku tidak terlepas dari berbuat dosa 
Ya Rahman, 
Mungkin inilah ujian untukku dariMu 
Sebagai kiffarah dosa-dosa yang pernah aku lakukan 
Mungkin inilah juga dugaanMu Terpaksa ku hadapinya dengan bekalan iman yang masih bersisa Walaupun aku sedar

Jiwa ini terlalu kotor untuk menagih redhaMu.. 

Ya Ghafur,

Berilah aku kekuatan dan keteguhan iman 
Untukku menepis dugaan cinta yang datang ini 
Bantulah aku untuk bangkit dan bermujahadah 
Melawan mainan perasaan ini 
Tiada siapa yang layak membantuku tika ini 
Melainkan Engkau,Ya Allah.. 
Ya Rabbul Izzati, 
Teguhkanlah hatiku ini dengan kubu keimanan 
Untukku serahkan cinta ini hanya padaMu 
Untukku salurkan rindu ini hanya buatMu 
Untukku sandarkan harapan ini hanya untukMu 
Untukku mudah menggapai pohon redhaMu 
Agar aku sentiasa mendapat belaian kasih sayang dariMu.. 
Ya Allah, 
Engkau ampunkanlah segala dosa-dosaku 
Sesungguhnya Engkau Maha Pengampun 
Aku sedar dosaku menggunung tinggi tidak bertepi 
Berkenankah Kau menerima doaku ini 
Layakkah aku menerima cinta manusia 
Sedangkan cintaMu masih belum kutemui.. 
Pintaku Ya Allah, 
Berilah aku petunjuk dan hidayahMu 
Agar aku bertemu dengan cinta yang mencintaiMu 
Hadirkanlah seorang putera agama pilihanMu 
Untuk bersama denganku menggapai redha dan cintaMu 
Jangan biarkan maksiat mencemarkan kesucian yang dibina 
Peliharalah hubungan cintaku dengan payung rahmatMu 
Agar cinta yang dibina kekal bahagia dan abadi 
Di destinasi syurga Firdausi.. 

Nabi saw. bersabda: Salah satu di antara kalian tidak beriman sebelum ia mencintai saudaranya (atau beliau bersabda: tetangganya) seperti mencintai diri sendiri. (Shahih Muslim No.64) 

Paling kuat tali hubungan keimanan ialah cinta kerana Allah dan benci kerana Allah.

(HR. Ath-Thabrani)

0 comments:

Catat Ulasan