Harapan Bonda

Bismillahirrahmanirrahim... Syukur alhamdulillah kepada Rabbul 'Izzah yang tinggiNya tidak mungkin digapai, muliaNya membuat kita hina, kasihNya membuat kita bahagia... Dialah tuhan yang mengetahui apa yang tersembunyi dan apa yang nyata. Selawat dan salam buat insan mulia penghulu umat, bersih pekertinya membuat kita kotor, lembut tingkahNya membuat kita kasar... Muhammad Rasulullah penunjuk jalan....

Salam penuh kasih buat permata hati yang di sayangi, hari ini genap usia anakanda mendiami rahim umi selama 6 bulan 2 minggu dan 3 hari... moga dengan pertambahan umurmu akan menambahkan lagi akal yang sihat, akhlaq yang sempurna, iman yang padu dan taqwa yang subur merendang pada Allah. Ameen insya Allah. Subhanallah, Dia menciptakan engkau dari setitis mani dan segumpal darah yang hina, lalu di ciptakan sebagai manusia yang sempurna dan ditiupkan roh, lalu anakanda akan dibebani dengan pelbagai tanggungjawab atas dunia ini sebagai khalifah Allah.

Permata hati abi dan umi, Hidup kita bukan hanya ciptaan yang sia-sia, kita punya misi dan tanggungjawab yang besar. Allah berfirman dalam surah Al-Ahzab ayat ke 72, Sesungguhnya telah Kami amanahkan kepada langit, bumi dan gunung-gunung, lalu mereka enggan memikulnya & takut menerimanya, kemudian amanah itu dipikul oleh manusia. Allahuakbar, besar tanggungjawan kita wahai anakanda. Sediakanlah dirimu sebaiknya untuk memikul amanah tersebut.

Khalifatullah, Semalam usiamu bertambah 1 hari. Semalam juga anakanda masih kecil, hari ini anakanda mendapat satu pengalaman baru tetapi esok belum lagi pasti menjadi hakmu. Hargailah pengalaman yang anakanda perolehi, pandanglah ia dengan mata hati yang berlandaskan iman pada Allah. Insya Allah, anakanda akan merasai kemanisan dalam merenungi hikmah yang Allah tetapkan sepanjang anakanda berkelana di alam sana.

Anakanda yang dikasihi, Hargailah dirimu yang Allah ciptakan sebaik-baik kejadian. Hiasilah akhlaqmu! Allah telah menciptakan anakanda sebagai khalifah yang diangkat martabat di sisi Nya, jangan anakanda rendahkan martabatmu hanya untuk dunia fatamorgana.

Anakanda kesayangan abi dan umi, Seringkali hati umi berbisik, apakah tarbiyyah yang anakanda telah dan akan perolehi kelak bisa menjadikan anakanda insan yang berguna pada agama dan masyarakat? Manusia sering berubah, hati sering berbolak balik, iman ada pasang surutnya. Namun, sandaran harapan hanya pada Allah. Moga Dia menjagamu dan sentiasa memelihara anakanda dari segala fitnah dunia, jauh dari siksa kubur dan azab neraka. Ameen...

Khalifatullah, Dikau permata berharga. digubah dengan penuh kasih sayang untuk kau salurkan pada insan-insan yang hak. Kasih dan cinta yang tiada syarat pastinya buat sang pencipta. Hanya iman yang padu mampu meluruskan jalanmu wahai anakanda. Moga dengannya akan menjadikan kau sebutir permata indah, dimana hadirmu memberi cahaya dan pergimu akan menjadi kehilangan pada setiap insan yang pernah merasai kehadiran anakanda disisi mereka.

Anakanda yang amat dirindui, Kita hanya manusia hina, dengan iman dan taqwa kita menjadi mulia. Sungguh Allah Maha Penyayang, jangan anakanda sia-siakan apa yang telah Dia berikan. Berbaktilah sayang, selagi jantungmu berdegup, matamu berkelip dan rohmu di jasad. Lepaskan lelah mu di atas sejadah, moga kau sentiasa mengharap pada Nya. Mohonlah pada Nya, kerana Allah berjanji... Mintalah kepada Ku, nescaya akan Ku perkenankan.

Allah tidak pernah memungkiri janji Nya sayang! Dan ingatilah janji Allah, kullu nafsin zaiqatul maut..! Dunia hanya jambatan menuju akhirat. Ingatlah pada nasihat Imam Ibnu Al-Jauzi, dunia ini hanya untuk dilalui bukan untuk diramaikan. Letakkan dunia di tangan, agar mudah untuk kau lepaskan. Sisipkan akhirat di hati, agar dengannya kau menjadi manusia yang sentiasa mengutamakan pandangan Allah dari pandangan manusia...
Wassalam, umimu ^_^

0 comments:

Catat Ulasan